perjantai 9. heinäkuuta 2010

Lepopäivä La Pazissa

Sunnuntai 4.7.

Saavuimme La Paziin tuntia luvattua aikaisemmin jo kello kuudelta, jolloin vielä oli hämärää. Käpyttelimme etsimässä hostellia, mutta oppaassa olevat hostellit olivat jossain hornantuutissa. Asemaa lähinnä olevaa ei löytynyt lainkaan. Kysäisimme eteen tulleesta Buena Vista -nimisestä puljusta majoitusta, mutta tiskin takana hengaava tyyppi ei ollut kovin asiakasystävällinen ja niin jatkoimme matkaa. Kävelimme täydessä lastissa kohti hotellialuetta ja päädyimme kyselyjen jälkeen Lonarin suosittelemaan Hostal Mayaan, jossa pulitimme 60 bolivianoa per nuppi kahden hengen huoneesta jaetulla kylppärillä.

Tsekkasin Lonarin kommentit La Paziin saapumisesta ja asemalta kävelyä ei suositeltu vaan siitä enemmänkin varoiteltiin ja kehotettiin kulkemaan taksilla. Erityisesti matkatavaroiden kanssa kulkeminen olisi riskaabelia. Onneksi en lukenut opasta ennen paikalle saapumistamme. Kävelymatka ei kyllä tuntunut missään vaiheessa pelottavalta, lähinnä ylämäkeen kulkiessamme raskaalta. Kaduilla myös alkoi olla hulinaa lukuisten katumyyjien jo leviteltyä myyntiartikkelinsa jalkakäytävälle. Autoliikenne tuntui tosin hyvin kaoottiselta torvien tyytytyksen ja yllättävän ruuhkaisuuden takia.

Veimme 4,5 kiloa pyykkiä törkykalliiseen majapaikkamme vieressä sijaitsevaan pesulaan (10 boliviano/kilo) ja lähdimme etsimään ruokaa. Kasvislounasravintola, jonne päädyimme alkaisi tarjoilla lounasta vasta klo 12, joten kävelimme keskusaukiolle ihmettelemään katedraalia ja kyselemään muista vastaantulleista kasvispaikoista lounasmahdollisuutta. Päädyimme kahvila-baariin katsomaan Argentiina-Saksa matsia. Kokeilimme paria paikallista juomaa ja juustopasteijaa. Kaikki olivat oikein onnistuneita kokeiluita ja tilaamani api maistui äkkiseltään mustikkakiisselin ja glögin risteytykseltä.. Nam nam.

Nähtyämme Argentiinan saavan kunnolla turpiinsa Saksalta lähdimme hiljakseen kohti kasvispaikkaan, jossa sitten nautimme paikallisten lounastajien keskellä 25 bolvianon hintaan tähän mennessä reissun parhainta muonaa. Hintaan kuului monipuolinen salaattipöytä, alkukeitto, jonka sai valita kahdesta vaihtoehdosta, leipälautanen, hedelmäsalaattijälkiruoka sekä pääruoka kahdesta vaihtoehdosta. Otimme kumpikin eri vaihtoehdot, joten pääsimme kokeilemaan kaikkea. Hazor kommentoi tämän olevan parasta kasvisruokaa mitä hän oli koskaan syönyt. Paikan nimi oli siis Confiteria Manantial, osoitteessa Potosi 909.

Ruoan jälkeen vyöryimme painovoiman avulla alas La Pazin keskuskadulle, josta alkoi ponnistelu ylämäkeen kohti hostellia. Espanja-Paraguay peli meni ihan ohi päiväunia nukkuessa vaikka huoneessamme olikin telkkari moisen seuraamista varten. Haimme pyykit pesulasta ja lähdimme etsimään karttoja mahdollista haikkaamista silmällä pitäen. Kiertelimme myös Mercado de las burjas:ia eli Noitien toria ja kauhistelimme kuivattuja laaman sikiöitä. Ostimme iltapalaksi omppuja katukauppiaalta sekä mehua ja dulce de lecheä leivän kanssa syötäviksi. Loppuilta kuluikin huoneessa lepäillessä ja matkaoppaiden esittelemiin vaihtoehtoihin tutustuessa ja tulevaa reittiä suunnitellessa.